Praca w porze nocnej • Adwokat Kobiet
prawa w ciąży,  umowa o pracę

Praca w porze nocnej

Praca na trzeciej zmianie to nie lada wyzwanie. Przepisy prawa pracy przewidują jednak kilka benefitów, które mogą osłodzić taką sytuację.

Kiedy mówimy o porze nocnej?

To powinien określić pracodawca – będzie to wybrane przez niego 8 godzin pomiędzy 21 a 7 rano. Nie jest powiedziane z jakiego dokumentu ma to wynikać – może to być dowolny regulamin, wewnętrzna procedura lub zarządzenie.

Natomiast! Jeżeli pracodawca nie spełni obowiązku określenia, które godziny są w jego zakładzie pracy porą nocną, wówczas należy uznać, że pora nocna obejmuje cały okres między godzinami 21 a 7 rano, tj. 10 godzin.

A co ma z tego pracownik?

1.  Za każdą godzinę pracy w nocy pracownikowi przysługuje dodatek za pracę w porze nocnej. Dodatek za pracę w godzinach nocnych powinien być wypłacony w miesiącu ich powstania. Minimalny dodatek wynosi 20 proc. stawki godzinowej wynikającej z minimalnej płacy obowiązującej w danym roku (w 2018 r. od 2,28 do 2,70 zł. za godzinę – w zależności od miesiąca).

2. Jeśli pracownik pracuje w porze nocnej ponad swoją zwykłą “dniówkę” przysługuje mu dodatkowo dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych. Nadgodziny w porze nocnej płatne są dodatkowo 100%.

3. Kobiet w ciąży nie można zatrudniać do pracy w porze nocnej. Jeśli pracownica jest w ciąży to pracodawca powinien tak zorganizować pracę, żeby przyszła mama mogła pracować w dzień.